Bismillahirrahmanirrahim...

BACA GUNA HATI ye.... (^_-)

Friday, December 7, 2012

InGiN JaDi MuMtAz DuNiA AkHiRaT??

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamua'laikum sahabat2 yg dicintai Allah...Pesanan ini, didapatkan dr adik tercinta Muhammad Fitri buat trbiah ana & sahabat2 sekalian..
Moga ahli keluargaku & ahli keluarga KALIAN menjadi MUKMIN CEMERLANG..  


1) GiGiH

"Dan katakanlah (Wahai Muhammad): "Beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Ia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan."  surah At-Taubah :105)
Kita kena terus beramal dengan setiap yang diperintahkan termasuklah menuntut ilmu... terus melaksanakan jihad kerana Allah melihat setiap perbuatan yang kita lakukan...



2) BeRaNi

"(yaitu) orang-orang yang menyapaikan risalah-risalah Allah[1222], mereka takut kepada-Nya dan mereka tiada merasa takut kepada seorang(pun) selain kepada Allah. Dan cukuplah Allah sebagai Pembuat Perhitungan. " (surah Al-Ahzab : 39 )

Untuk menegakkan syiar islam, dakwah, tarbiyah...,, kita mesti berani, tidak takut dalam berjuang, kerana Allah akan bersama kita... Takutlah hanya kepada Allah,, cukuplah Allah sebagai pelindung...




3) KoRbAn

“Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, pada-hal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh mala-petaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya, ‘Bilakah datangnya pertolongan Allah?’ Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.” (Al-Baqarah: 214)


Dalam perjuangan Islam kita, dugaan serta cabaran itu sungguh dekat... sehingga ternanti-nanti akan datangnya pertolongan daripada Allah untuk membantu kita... maka, ada ketika pengorbanan amat diperlukan akibat dugaan tersebut.... Harap-harap anda faham.... contoh mudah , dugaan permainan komputer.. kita perlu pengorbanan, agar masa kita tidak terlalu membazir...




4) IkhLaS

" Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah Agama yang benar. "( Al- Bayyinah : 5 )

apabila kita melakukan sesuatu perkara, apatah lagi dakwah dan tarbiyah,,, hendaklah dilaksanakan secara ikhlas... begitu juga perjuangan dalam menuntut ilmu.... Ikhlas....




5) kEnTaL

" Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya)." ( Al-Hujurat : 15 )

kita hendaklah terus berjuang tanpa ragu-ragu dalam setiap perjuangan kita mengejar duniawi dan ukhrawi..



SaHaBaT2 yang ana cintai, teruskan bermujahadah demi meraih ReDhA ALLAH...

No comments:

Post a Comment

JOM KONGSI ILMU...